Hurtige Akkordskift

4 lektioner der gør dine åbne akkordskift markant bedre

En guide til bedre guitar akkordskift

At lære at skifte hurtigt mellem guitar akkorder, er noget af det der volder flest problemer for både begyndere og mere øvede guitarister. Fingrene vil ikke samarbejde, rytmen går i stå, og mens man desperat prøver at få den næste akkord på plads, er sangen faldet fra hinanden.

Men der er heldigvis ingen grund til at det skal gå sådan for dig! I dette minikursus kan du lære præcis hvad du skal gøre, for at nå til det punkt hvor dine fingre nærmest skifter akkorder helt af sig selv.

Og det eneste det kræver er en smule regelmæssig og fokuseret øvning samt de 4 korte lektioner herunder.

Hvis du kæmper med at få dine akkorder til at lyde godt allerede inden du skifter, så tjek mit minikursus om at tage “Perfekte Akkorder”.
Skriv dig på listen HER, hvis du vil have e-bogen “Åbne Akkorder” med en oversigt over alle de vigtigste akkorder og gode øvetips.

Lektion 1 - Hoppe akkord øvelsen

Lav en øvelse hvor du skifter mellem at tage en akkord, og løfte fingrene lige præcis så de ikke rører strenge men stadig holder formen. Vær meget omhyggelig med at fingrene ikke ender på andre strenge eller i andre bånd end de kom fra. Med denne øvelse kan du ret hurtigt opbygge muskelhukommelsen i dine fingre, og så bliver det enormt meget lettere at skifte imellem akkorder.

Lektion 2 - Skift guitar akkorder i luften

Lav en øvelse hvor du skifter mellem 2 akkorder ved at løfte fingrene samtidigt, tage den nye akkord i luften lige over strengene, og sætte fingrene ned på den nye akkord samtidig. Hvis der er fingre der skal være det samme sted i de 2 akkorder skal de ikke løftes med. Og hvis der er fingre der skal være på den samme streng, kan du med fordel holde kontakten til strengen og lade fingrene glide til de nye bånd. Husk at være meget præcis når du laver denne øvelse!

Lektion 3 - Alt godt kommer til den der visualiserer

Lav en øvelse hvor du spiller et eller flere akkordskift. Enten til en bestemt sang du er ved at lære eller et akkordskift du kæmper med. Inden du løfter fingrene fra akkorden, så visualiser hvor dine fingre skal hen, hvilke fingre der skal løftes og hvilke fingre der evt skal blive på samme sted eller glides på samme streng. Du kan også sige akkordens navn højt til dig selv. På den måde bliver både akkordens form og akkordens navn lagret meget lettere.

Lektion 4 - Skift akkorder uden at skifte tempo

Lav en koordinations øvelse mellem din akkordhånd og din strumminghånd. Spil med trommeslageren herunder og tving dig selv til at spille videre med strumminghånden, uanset om du føler dit akkordskift er på plads. Det er en god måde at øve sig i at holde tempoet og samtidig også en lille test, for at se om dine akkordskift er blevet gode nok.

Der vil næsten altid være nogle skift der er sværere at få ramt på end andre. Når du oplever det, er det vigtigt at du bruger ekstra tid på at øve de skift. Brug de øvelser der er beskrevet i de 4 lektioner. Så hvis du altid strander det samme sted i en sang, så stop og øv det skift langsomt 10 gange inden du prøver igen.

Prøv dine nyfundne akkordskills af på en masse sange på denne side!
billede af e-bogen Åbne Akkorder

Gratis undervisning i din indbakke!

Få min e-bog om de vigtigste akkorder, og gratis guitarlektioner direkte i din indbakke

Tak for din tilmelding! Jeg har sendt dig en bekræftelsesmail du skal klikke på. Tjek spam/junk folderen, hvis den ikke er i din indbakke:-) Jeg glæder mig til at lære dig at spille guitar! - Jakob

Del denne side

Så dine venner også kan lære at spille guitar!