Pianomand

– Kim Larsen

Download tekst & akkorder/TAB til "Pianomand"

Du kan downloade en pdf-fil med tekst & akkorder/tabulatur fra denne lektion ved at udfylde formularen nedenfor.

Så tilmelder du dig samtidigt mit nyhedsbrev med gratis online guitarlektioner og guitar-relaterede tips, tricks & tilbud. Som ekstra bonus følger der også en lille e-bog om de vigtigste greb på guitaren med.

Jeg skriver til dig omtrent hver 14. dag med nye lektioner, og du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Ps: Er du allerede tilmeldt nyhedsbrevet kan du bare udfylde formularen med dine oplysninger og downloade pdf-filen direkte.

Persondatapolitik

 

Når du skal spille “Pianomand” på guitar skal du bruge følgende akkorder:

C guitar akkord grafikF guitar akkord grafikF guitar akkord grafik uden lillefingerFmaj guitar akkord grafikAm guitar akkord grafikEm akkord grafik guitar

Hvis du spiller strumming versionen kan du sagtens nøjes med at spille Fmaj.

Husk du kan downloade både teksten og akkorderne til “House Of The Rising Sun” ved at trykke på boksen med +. 

 

Lær Kim Larsens fantastiske nummer “Pianomand” på guitar i 3 forskellige versioner med stigende sværhedsgrad.

Udgangspunktet i denne lektion er den officielle liveversion af “Pianomand” fra “En lille pose støj” (2007), men den ligger meget tæt op at originalversionen fra “Kielgasten” (1989).

1:16 – Akkorder og rytmefornemmelse

3:48 –  Strumming

7:20 – Simplere fingerspil 

16:10 – Kim Larsens version

Grund rytmefornemmelsen i “Pianomand” er “shufflede ottendedele”. Så når du spiller skal du have en fornemmelse af at “og” slagene i mellem pulsslagene er rykket så de kommer senere end hvis det var “lige ottendedele”. Det giver en nærmest hoppende fornemmelse som jeg også illustrere i videoen omkring 2:26. 

Når du spiller strumming til “Pianomand” fungerer det rigtigt godt at spille alle fjerdedelene/pulsslagene. Du kan evt spille dybe strenge på 1 og 3 slagene og lysere strenge på 2 og 4 slagene. Det giver en god vekselvirkning. Du kan også sagtens nøjes med at spille færre slag hvis du har brug for mere tid til at skifte mellem akkorderne. 

Fingerspillet er ottendedele hele vejen både i Kim Larsens udgave og den mere simple version.

 

Formen på “Pianomand” er rimelig overskuelig da der kun er 2 stykker. Der er en intro som kommer igen som mellemspil og så et vers/omkvæd på 17 takter.

Intro |C |C |C |C |

Vers/Omkvæd | C |F |F  |C | C |C G/H |Em |Em |Em |F |C |C G/H | Am |Am |F |F |F G/H |

Mellemspil |C |C |C |C |

Vers/Omkvæd | C |F |F  |C | C |C G/H |Em |Em |Em |F |C |C G/H | Am |Am |F |F |F G/H |

Mellemspil |C |C |C |C |

Osv…

 

7 Kommentarer

  1. Åse Agerbæk

    Hej Jacob.

    Tak for den smukke sang. Det er også en af mine favoritter. Efter min er gået bort betyder denne sang utroligt meget for mig. Den er svær, men jeg vil forsøge. Tak.
    Vh. Åse Å

    Svar
    • Åse Agerbæk

      HEJ JACOB

      tAK FOR DEN SMUKKE SANG. EN AF MINE FAVORITTER. IKKE MINDST EFTER JEG HAR MISTET MIN MAND. DEN ER SVÆR, MEN SÅ GÅR TIDEN MED NOGET POSITIVT

      Svar
    • Kåre

      Tak! Rigtig godt valg. Glæder mig til at komme igang!

      Svar
      • Malte

        Hej Jacob
        Tak for alle undervisnings videoerne
        Jeg ville virkelig gerne lære at spille Kaleos
        I Want More, synes den lyder så fedt
        KH Malte

        Svar
  2. Rene Dornhoff

    Hej Jacob
    Tak for nogle gode og alsidige undervisnings lektioner. Og rart med både åbne akkorder
    Og fingerspil versionen til Pianomand. Fingerspil versionen lyder virkeligt godt og skal
    Øves grundigt.
    Venlig hilsen
    Rene` Dornhoff

    Svar
  3. Marianne Riiber

    Hej Jacob
    Der er godt med boller på suppen, når du stiller op med et nummer. Jeg elsker fingerspil og fin rytme. Tak Jacob

    Svar
  4. Henrik silword

    Tja havde ikke været på grund af dig og dine fine lektioner
    Havde jeg kun spillet i 1-2 uger og gået i stå igen
    Nu har jeg spillet i 2,5 år og kan slet ikke lade være.
    Har brugt mange andre websider siden og også lidt undervisning.

    Du har en fantastisk tilgang til at lære fra dig

    Tak tak tak

    Svar

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Del denne side

Så dine venner også kan lære at spille guitar!