I denne artikel kan du lære alle de teoretiske ting, der i første omgang er vigtige for dig som guitarist. Du kan lære hvad tonerne hedder, hvordan de hænger sammen og hvor de ligger på en guitar. Du kan blive klogere på hvad der sker med dine akkorder, når du sætter en Capo på. Og du kan lære hvordan man transponerer en sang, hvis den skal spilles dybere eller lysere uden Capo. Jeg har forsøgt at gøre det så overskueligt og praktisk anvendeligt som muligt. Og jeg lover dig, at du får glæde af det, hvis du investerer lidt tid i musikteori!
Alle toner i (den vestlige) verden
Der findes kun 12 forskellige toner i vestlig musik.
Så uanset om du hører rock, pop, folk, country, jazz, hiphop eller klassisk musik, er det de samme 12 toner i forskellige variationer du hører. Lidt vildt at tænke på…
På guitaren er tonerne adskilt af metalbånd, så du lettere kan holde styr på dem. Lidt forvirrende kalder man afstanden mellem to toner, der ligger lige ved siden af hinanden for “1/2 tone”.
Så hvis du spiller den dybeste streng i 1. bånd og bagefter spiller samme streng i 2. bånd, siger man at den sidste tone er en halv tone højere end den første du spillede. Og hvis du skal spille en hel tone højere end 1. bånd, skal du altså to bånd op til 3. bånd.
Hvad hedder tonerne? (De 7 vigtigste)
Stamtone rækken
De 5 tilhørende toner
Hvis man tager udgangspunkt i, at tonen er 1/2 tone over en stamtone, sætter man et “#” tegn bagved, når man skriver navnet på tonen. Og så sætter man et “is” på, når man udtaler navnet. Så tonen der ligger 1/2 tone over stamtonen C skrives altså C# og udtales Cis.
Også med disse toner er der et lille navne tvist for os nordeuropæere. Det er nemlig sådan, at tonen der ligger 1/2 tone under H ikke kaldes Hb (eller Hes), som reglerne ellers foreskriver. Der har man holdt fast i det oprindelige navn, og kalder den i stedet for Bb. Og faktisk udtaler man det også meget sjældent “Bes”, men siger istedet simpelthen “b-b” eller “b for b”.
Det er altså en smule besværligt, at B er blevet til H, mens Hb så er blevet til Bb. Men vi må leve med det og så i øvrigt værdsætte, at bryggerikunsten har givet så rigeligt tilbage til musikken.
Tonernes rækkefølge
Hvis man går lidt mere alfabetisk til værks hedder tonerækken:
Der er altså 2 gange i tonerækken, hvor stamtonerne ligger lige ved siden af hinanden. Det er mellem H og C og mellem E og F. Og det er vigtigt at huske, når vi skal overføre det til guitaren.
Tonerækken på guitar
Den rækkefølge tonerne ligger i er universel. Så det er altså fuldstændig samme tonerække på guitaren som på klaveret.
Derfor er det i princippet ligegyldigt hvilken tone man starter på. På guitaren starter vi tit med den dybeste tone vi har. Det er 6. streng løs, som er tonen E, hvis du har stemt din guitar normalt.
En oversigt over alle tonerne på guitaren
12 grundtoner og 1000 akkorder
Hver af de 12 toner er udgangspunktet for en nærmest uoverskuelig mængde af akkorder. De klart mest benyttede er Dur og Mol. Men til hver tone hører også en Mol 7, Dur 7 (også bare kaldet 7), Sus4, og en lang række mere eller mindre jazzede akkorder.
Opbygningen af akkorder og hvorfor de hedder som de gør, bliver et tema for en anden omgang af musikteori for begyndere. Men det der er vigtigt at have styr på lige nu er at:
Der er 12 forskellige slags af alle akkordtyper (Dur/Mol/Mol7/Maj/Osv), og den tone der er udgangspunkt for akkorden, kalder man “Grundtonen”.
Så C er grundtonen både i Cm, Cmaj og C7 akkorderne. Grundtonen er oftest den dybeste tone man spiller i en akkord på guitaren.
Det kan være en lærerig og ret sjov øvelse at tage nogle Åbne Akkorder, og samtidig kigge på oversigten over alle tonerne på guitaren. Så bliver du hurtigt skarp på, hvor grundtonen befinder sig i de respektive akkorder. Og så kan du jo også lige tjekke, hvilke andre toner der er med i de akkorder du spiller. Så er du helt klar til næste niveau af teoriundervisningen!
Hvad har det med Capoen at gøre?
Capoen er god, men der skal tælles!
Så når du spiller en akkord med Capo på, og gerne vil vide hvilken akkord det i virkeligheden er, skal du tælle opad i tonerækken.
Men hvis du finder nogle svære akkorder, du gerne vil spille med åbne greb, skal du omvendt tælle nedad i tonerækken for at finde ud af hvor Capoen skal sidde.
En sang med akkorderne G, C og Cm kan du ikke umiddelbart spille med åbne greb, fordi Cm er et barré greb. Så skal du tælle ned fra C til du finder en Mol akkord, du kan spille med et åbent greb. Det kunne være Am, 3 toner under C. Med Capoen i 3. bånd bliver Cm til Am-grebet og det er straks lidt mere overskueligt. Men du er nødt til også at ændre G og C grebet, da de ellers bliver til Bb og Eb med Capoen i 3. bånd. Istedet skal du tælle 3 toner ned fra G til E-grebet og fra C til A-grebet, og så passer det hele sammen.
Nogle gange tager det et par forsøg at finde et sted hvor Capoen kan sidde, så en sang kan spilles med åbne greb. Og enkelte gange vil det ikke kunne lade sig gøre på denne måde. Men du får hurtigt mere overblik over både tonerække og gribebræt, når du øver dig på det.
En god øvelse kunne være at finde en sang, hvor der er Dur eller Mol akkorder du ikke kan spille. Og så forsøge at regne ud hvor du skal sætte Capoen, så du kan spille sangen med åbne akkorder. “7 Years” med Lukas Graham er f.eks i en lidt forsimplet udgave:
|Gm Bb | Eb |Gm Bb | Eb |
Se om du kan finde de 3 (!) steder man kan sætte Capoen, for at spille de akkorder med åbne greb. Så giver jeg svaret længere nede på siden.
At stemme guitar med Capo på
Alle sange kan spilles 12 forskellige steder
Uanset hvilken sang du spiller, kan akkorderne i princippet startes et tilfældigt sted i tonerækken. Så længe akkordtyperne og afstanden mellem grundtonerne er det samme som udgangspunktet, det den samme sang uanset hvor du starter fra.
Selvom det er præcis det vi gør, hver gang vi sætter en Capo på guitaren, er det ikke sikkert du er bevidst om det. Men med din nyfundne musikteoretiske viden, kan vi sætte lidt mere mere perspektiv på.
Hvis du spiller “Blaffersangen” af Kim Larsen, er akkorderne oprindeligt E og D. Hvis du f.eks sætter en Capo på i 3. bånd og spiller de samme 2 greb, bliver akkorderne til G og F. Samme sang bare lysere. Derfor kan du i sagens natur også spille blaffersangen uden Capo med akkorderne G og F. Det er jo teknisk set det du gør med E og D grebene og Capoen i 3. bånd. I det her ret overskuelige eksempel er der 2 halve toner mellem E og D. Så du kan starte Blaffersangen på en hvilken som helst (Dur) akkord, og så spille den (Dur) akkord der er 2 halve toner under i tonerækken. Så har du flyttet begge akkorder lige langt fra udgangspunktet.
Hvis der er flere akkorder bliver det lidt mere kompliceret, men øvelsen er fuldstændig den samme. “Let It Be” af The Beatles med akkorderne G, D, Em og C, kan du i princippet starte på 11 andre akkorder end G, hvis du bare tæller samme antal halve toner (op eller ned) fra hver af de 4 akkorder i sangen. Så Let It Be kan f.eks også spilles fra D med akkorderne: D (5 halve toner ned fra G), A (5 halve toner ned fra D), Hm (5 halve toner ned fra Em) og G (5 halve toner ned fra C). Helt samme sang, bare spillet et helt andet sted.
Her er tonerækken igen, så du kan prøve det af:
At transponere en sang
Når man rykker alle akkorderne på denne måde, kaldes det at transponere en sang. Den helt store fordel ved at forstå hvordan man transponerer sange er, at du kan gøre det uafhængigt af din capo. Det er specielt praktisk at kunne, hvis du vil spille en sang dybere. Hvis du skal spille en sang lysere, kan du bare sætte Capoen på lidt nede af brættet, og ellers spille helt de samme greb. Men hvis den skal være dybere, kan Capoen i første omgang ikke rigtigt gøre noget for dig. Så må du i stedet kigge på tonerækken, og transponere sangen ned til nogle akkorder du kan spille med åbne greb.
Start med at tælle ned fra den første akkord, til en akkord du kan spille med et åbent greb. Tag akkorderne 1 ad gangen og vær sikker på, at du flytter alle akkorder lige langt. Hvis der kommer en akkord du ikke kan tage med et åbent greb, må du starte forfra (med dem allesammen), og forsøge med den næste i rækken. Og hvis du så ender et sted, hvor du kan spille alle akkorder, men det pludselig er blevet for dybt til at synge, kan du let sætte en capo på et par bånd over.
Samme princip fungerer også hvis sangen skal være meget lysere. Hvis du sætter Capoen langt nede af gribebrættet, giver det hurtigt en ret tynd lyd. Istedet kan du tælle opad i tonerækken, indtil du finder nogle akkorder du kan spille med åbne greb. Og så simpelthen transponere sangen uden at sætte capo på. Men vær opmærksom på, at du får talt samtlige akkorder lige langt op.
Og hvad med “Blaffersangen” hvis du transponerer den til A?